
TV-tittande och digitalisering – Så har underhållningen förändrats i Sverige
Fredagskvällen är helig i Sverige. Få saker definierar svensk kultur och våra vanor så starkt som tv-tittandet. Från Hylands hörna och Dallas på 70- och 80-talet till dagens streamingmaraton med Succession och Game of Thrones. Svenskarnas kärlek till TV har inte bara skapat gemenskap utan också präglat samtalsämnen och populärkulturen i flera decennier. Men hur har det egentligen blivit så här och vad är det som lockat över så många till streaming och spel? Låt oss undersöka detta.
Hela Sverige tittar – de första TV-ikonerna
Under 60-talet samlades familjer och grannar framför svartvita tv-apparater för att uppleva gemenskapen i Hylands hörna. Lennart Hyland blev folkkär och satte ribban för vad fredagsunderhållning skulle innebära. Programmet visade att tv inte bara var ett medium för underhållning utan också för social samvaro.
När färg-tv:n gjorde entré fick tv-serier och dramasåpor som Dallas en självklar plats i vardagsrummet. Vem sköt JR? frågade sig svenskarna 1980, och fenomenet blev en del av svenska samtal vid middagsbord och fikaraster landet runt. Dallas förändrade vårt förhållande till tv-serier och skapade hunger efter dramatik och intriger som skulle fortsätta i decennier.
90-talet gav oss Expedition Robinson – ett program som inte bara var underhållande utan också väckte debatt och diskussioner om moral, etik och sociala relationer. Robinson blev en föregångare till moderna realityserier och förändrade svenskarnas syn på tv-underhållning. Parallellt fängslades svenska tittare av såpor som Rederiet och Skilda världar, program som satte djupa spår i det kollektiva medvetandet.
Från tablå till självstyrning
Idag har tekniken och våra vanor förändrats (igen). Det vanliga tv-tittandet minskar och streamingen ökar, enligt en studie från Mediemyndigheten. Det har att göra med att man själv vill och kan välja vad man vill se och när. Streamingjättar som Netflix och HBO har förändrat vårt beteende och skapat en ny tv-kultur där sociala medier exploderar efter varje nytt avsnitt av en populär serie. Men samtidigt som streamingtjänsterna dominerar är tv fortfarande starkt förknippat med social interaktion och delade upplevelser.
Vi diskuterar fortfarande vem som borde ha åkt ut i Idol och Robinson, vem som vinner Melodifestivalen, eller vad vi tyckte om senaste avsnittet av På Spåret. Men tv-underhållning är inte ensam om svenskarnas uppmärksamhet som det länge varit. I den nya digitala eran konkurrerar tv-serier med allt från sociala medier, streaming, gaming till online casinon med välkomstbonus, där man lockas av både interaktivitet och spänning.
Tv-tittandet fortsätter dock att ha en självklar plats i de svenska hushållen. Man kan argumentera för att det inte enbart är underhållning, utan ett kulturarv som formar och speglar vårt samhälle. Det finns många sorters underhållning att välja mellan, men alla är inte lika självklara som tv-tittandet. Och även om alla olika plattformar förändras med tiden så består svenskarnas kärlek till tv-underhållningen lika starkt idag som under Hylands storhetstid.
