kasinoinslag-i-tv-schema-trender-och-programval

Kasinoinslag i tv-schema trender och programval

PUBLICERAD: 24 okt 2025 | UPPDATERAD: 24 okt

Det där med kasinoinslag i svensk tv - det har smugit sig på, och kanske inte alls på det sätt många tänker sig. I stället för att frontas med hela dedikerade kasinoprogram ser man oftast att kasinon och spelbolag dyker upp i mer diskreta sammanhang. De flyter liksom med, särskilt kring sportevenemang eller i viss underhållning. 

Tittar man på dagens tv-tablå är det fortfarande sport, nyheter och gamla hederliga tävlingsprogram som toppar listorna, åtminstone om man utgår från statistiken som SVT och EM Fotboll samlat in. Det är onekligen så att spelplattformar - vare sig det gäller online eller via streaming - fått en stadig position i den här utvecklingen. 

Det ger en sorts frihet åt tittarna och har på sätt och vis konkurrerat ut de traditionella tv-programmen, åtminstone när det gäller flexibilitet. Egentligen, om man nu ska försöka ringa in en trend, är det nog det här med reklamsamarbeten och sponsrade inslag som känns mest påtagligt. Det där med faktiska kasinoprogram på fasta tider? Nej, det syns knappt till.

 

Kasinoprogram i svensk linjär tv

Om man ska vara ärlig har antalet rena kasinoprogram i de svenska tv-tablåerna varit påfallande lågt - något som till och med nya översikter från 2023 och 2024 pekar på. Faktum är, linjär-tv är fortfarande starkt präglad av sport, nyheter och olika klassiska underhållningsformat. Bläddrar man igenom utbudet nu, ja, det blir snabbt tydligt: dagliga kasinosändningar eller dedicerade spelteman har egentligen aldrig riktigt fått fäste. De större tv-aktörerna, både de kommersiella och inom public service, har i princip valt andra spår för sitt innehåll. 

En bidragande faktor är, inte helt oviktigt, de svenska reglerna om reklam - här är ren spelreklam faktiskt strängt reglerad av Myndigheten för press, radio och tv. Sedan måste man ju nämna själva tittarmönstret, för där har det verkligen hänt saker; på senare tid söker fler sin underhållning på nätet snarare än genom att slå sig ner framför ett schemalagt kasinoprogram. Där är utbudet istället tillgängligt på spelarens villkor på internet, till exempel via svenska casino och andra onlinebaserade tjänster som snabbt möter förändrade publikbehov.

 

Spelreklam och sponsring i sportevenemang

Det är kanske inget nytt, men kasinoreklam har hittat in i svensk tv framför allt genom sponsring och olika samarbeten vid stora livesända sporthändelser. Till exempel, under fotbolls-EM och SHL säsongen 2023 dök annonser för svenska casinon upp under i princip varje reklampaus, om man ska tro sändningstiderna från EM Fotboll och Viaplay - vilket verkar stämma. På något sätt har det blivit ett normalt inslag; det är knappast ovanligt att reklamen för online spel eller kasino syns mellan matcher eller inför analyser. 

Kommersiella kanaler släpper igenom denna typ av reklam, ganska olikt vad SVT gör - där undviker man den helt. Ibland sker marknadsföringen också som partnerskap, där spelbolagens namn syns på skyltar vid arenorna eller dyker upp i rutan under studiosnacket. Med tanke på mängden exponering i samband med populära sportevenemang är det inte konstigt att många tv-tittare i Sverige nästan vant sig vid att kasinointrycken smyger sig in - även om det inte finns några direkta kasinoprogram att tala om.

 

Online casinospel och streamingplattformar

När det gäller digitalt kasinoinnehåll har det hänt något lite mer genomgripande online och via streaming. Dagens tittare är rätt kräsna - eller kanske mer vana att själva bestämma vad, när och hur de vill titta - och svenska casino-plattformar online försöker plocka upp det med allt från livesända bord till interaktiva funktioner och reklam som anpassas direkt. Streamingtjänster har, enligt tillgänglig statistik, blivit förstahandsvalet för yngre publik.

På sådana plattformar suddas gränsen ganska lätt ut mellan vad som är underhållningsprogram och vad som faktiskt är spel. Idag kan matcherna nätstrymas ihop med kampanjer eller integrerade kasinospel direkt i sändningen. Kasinoinnehåll produceras ofta som extramaterial, eller så släpps hela teman för webben, utan att någonsin dyka upp på linjär-tv. I slutändan är det väl så att det är de digitala kanalerna som gjort kasinona mer synliga - fast, ja, mestadels på plattformarnas egna villkor snarare än via de gamla tv-formaten.

 

Public service och kommersiella kanalers olika vägar

Det går att säga att skillnaderna mellan public service och kommersiella aktörer blivit mycket tydligare vad gäller kasinon på tv. SVT och UR håller ganska hårt på att inte ha med spelreklam eller kasinoprogram över huvud taget, vilket också syns tydligt i deras officiella scheman. Hos de kommersiella kanalerna är det däremot en annan femma - där rullar kasinosamarbeten på, och annonser före eller efter sport är snarare regel än undantag, särskilt bland de stora sport- och underhållningskanalerna. 

Effekten blir att svenska tittare stöter på kasinoinnehåll främst via reklam och samarbeten, inte för att de söker upp särskilda program. Den utvecklingen - att reklamsamarbeten syns där kasinoprogram lyser med sin frånvaro - har också påverkat vem som faktiskt nås av budskapen och på vilka slags plattformar. Skulle lagar eller regler ändras så kan förstås allt svänga snabbt, men så här nära 2024 råder fortfarande ganska strikta regler bland de offentliga aktörerna medan det kommersiella fältet blivit allt mer tillåtande.

 

Ansvarsfullt spelande och tv-mediets roll

Att kasinorelaterade inslag syns mer i media… Det innebär faktiskt en viss typ av ansvar - både för dem som sänder och för tittarna själva. Vid spel om pengar behövs återhållsamhet och, tja, någon sorts eftertänksamhet. Oavsett om man möter reklam för svenska casino under en sportmatch eller söker sig till onlinecasinon via streamingplattformer gäller det att ha kontroll över sitt spelande. 

Riktlinjerna från Spelinspektionen pekar på samma sak - det handlar om att aldrig satsa mer än man har råd att förlora och att våga ta pauser när det behövs. Tv och digitala kanaler kan hjälpa till genom att sprida kunskap om risker och lite mer om de stöd som finns för den som känner att det gått snett. För att vara uppriktig - säkerhet och reglering är ändå något man ska fundera på för en tryggare spelupplevelse, även om frestelsen till snabba nöjen kanske alltid hänger kvar i bakgrunden


Inlagt: 24 okt 2025
Kategori: Övrigt

Alla artiklar

Kategorier